Toen wij 3 jaar geleden begonnen met de quinoa teelt, was het doel om producten te telen waar lokaal vraag naar is. In New York hadden we gezien dat lokaal eten werd omarmt (zie foto van een muurschildering uit een van de vele New Yorkse restaurants hieronder). We vroegen ons af of de Nederlandse consument dit ook belangrijker zou vinden. Nadat de eerste versie van deze website was gelanceerd, kregen we snel aanvragen en bestellingen binnen van consumenten die heel erg graag lokale producten wilde eten. Lokaal geteelde quinoa was iets dat consumenten echt aansprak. De betrokkenheid en interesse in de quinoa teelt, was voor ons een verrassing.
Restaurants werken met lokale producten door vraag van consument
Al snel kwamen we erachter dat ook restaurants en horecagelegenheden lokaal geteelde producten wilde hebben. Opzich is dit ook logisch, want restaurants en horecagelegenheden weten goed wat hun klanten ‘consumenten’ graag willen hebben. Daarnaast zijn chef koks vaak trendsetters en geven het goede voorbeeld. Steeds vaker wordt dus gekozen om lokaal geteelde producten af te nemen direct bij de producent. Dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor grote internationale food spelers zoals Unilever. De grote internationale bedrijven halen de ingrediënten en producten vaak uit het buitenland omdat dat goedkoper is. Enorme hoeveelheden importeren resulteert in een hogere winstgevendheid. Maar de consument wilt anders. Zij willen antwoord op onder andere de volgende vragen:
- Waar komen de producten die ik eet vandaan?
- Wie heeft het geteeld en op wat voor manier?
- Krijgt de producent een eerlijke prijs?
- Hoe ziet de keten eruit, worden er niet teveel ‘food miles’ afgelegd voordat ik het product op mijn bord heb?
De trend van lokale producten
De vaak kleinere, innovatieve bedrijven die lokale producten aanbieden, gaan een relatie aan met de consument. Direct contact van de producent met de consument resulteert in een korte en duidelijke keten. Steeds meer grotere bedrijven gaan hier ook op inhaken. Zo organiseert de Albert Heijn bijvoorbeeld de ‘product pitch’. Uit de enorme hoeveelheid aanmeldingen zijn 10 innovatieve ondernemers gekozen die kunnen strijden om een plekje in het schap bij de Albert Heijn.
Gezondheidstrend: gezond eten bij restaurants
Consumenten vinden het veel belangrijker wat er in de lokale gemeenschap gebeurt en keren zich af van internationale merken. Het scheelt natuurlijk ook dat tegenwoordig met internet en social media het eenvoudiger is om je merk aan de klant te presenteren. Daarnaast is er een duidelijke gezondheidstrend, consumenten willen gezond eten en willen verrast worden. Dat wordt dus ook verwacht bij restaurants.
Nieuwe bedrijven spelen in op trends. Bijvoorbeeld nu het gebruik van zout en suiker momenteel nogal onder een vergrootglas is komen te liggen. Er is vraag naar onbewerkte producten. Wij denken dat de komende tijd er meer en meer kleine bedrijven opstaan die lokaal geteelde producten aanbieden. En volgens ons is dat alleen maar een aanwinst!
Één reactie op “Restaurants en de vraag naar lokale producten”
[…] zetten we ook in op een kortere voedselketen en we schrijven hier al 5 jaar over, zie bijvoorbeeld dit artikel over lokale producten. Kortere voedselketens beperken bovendien de CO2-uitstoot, zorgen voor een eerlijke prijs voor […]