Een van de redenen om zelf geteelde quinoa direct aan consumenten aan te bieden, kwam door een eigen frustratie. Wij vonden het raar dat veel gezonde producten bewerkt worden door producenten. Gezond eten of ingrediënten worden voorzien van suikers en vetten, waardoor bijvoorbeeld een mueslibar weer ongezond wordt. Dat vonden we zonde en in plaats van bewerken zouden we juist ‘echt eten’ moeten consumeren.
Gezonde, onbewerkte producten
In 2015 reisde ik elke week naar Amerika. Daar merkte ik hoe moeilijk het is om gezond te eten. Daarentegen was ongezond, bewerkt eten makkelijk te krijgen. Dat was de aanleiding voor onderzoek naar mooie onbewerkte gewassen en echt eten. Door de direct verkoop via internet en het niet bewerken van onze quinoa, maken we – op een kleine schaal – gezond voedsel bereikbaarder voor meer mensen. Wij vinden dat het makkelijker moet worden om onbewerkt voedsel te consumeren. In de strijd tegen overgewicht zal industrieel, bewerkt eten terrein gaan verliezen. We denken dat de komende jaren een grote beweging richting ‘echt eten’ zal gaan. De huidige industriële voedselproductie brengt producten met veel calorieën en weinig voedingsstoffen voort. Veelal worden die producten verscheept vanuit verre landen. Hierdoor is de connectie tussen producenten en consumenten verslechterd. Lokaal echt eten is een oplossing voor dit probleem. Consumenten willen weten of een product echt duurzaam is en er bijvoorbeeld geen bestrijdingsmiddelen erop zitten. Het is daarom van belang dat de hele keten transparant is. Omdat wij als Quinoa Holland de teelt, het schonen, de verpakking, verkoop en levering zelfstandig doen, weten consumenten en bedrijven precies hoe duurzaam en natuurlijk de quinoa is.
Echt eten bij saladebars
Consumenten zijn zich veel meer bewust van de eigen gezondheid en willen weten waar het eten vandaan komt en of het echt eten is of bewerkt. Saladebars en fresh juice bedrijven spelen hier bijvoorbeeld slim op in door uitgebreide informatie over producenten te verschaffen.
Lokaal echt eten
Veel voedsel dat consumenten in steden kopen, komt van honderden of zelfs duizenden kilometers ver weg. De oplossing is lokaal echt eten aan te bieden van producenten rondom de stad of in elk geval uit Nederland. Gelukkig zien we steeds meer initiatieven die lokaal echt eten ondersteunen. Hierdoor wordt het gemakkelijker voor consumenten om gezond te eten.